partick van craenenbroeck - beelden in brons en keramiek - galerie de Beeldenstorm

Patrick van Craenenbroeck
Reizigers in de tijd

De beelden van Patrick worden gekenmerkt door dynamiek, mystiek, ja zelfs tijdloosheid, een versteende expressie. Elk werk is een gevecht tegen de zwaartekracht. Het zijn strenge aristocratische figuren, meedogenloze profeten, leiders, soms dierlijk, sluipend. Maar ook waardigheid.

"Van craenenbroeck bouwt aan een bevreemdend en geheel eigen universum, onbewust geïnspireerd door oude culturen die hem fascineren en waarin hij een actuele boodschap kan in-bakken. Voor Van Craenenbroeck is het begrip "de Tijd" een illusie, een zich steeds herhalend anachronisme. En om deze stellingname duidelijk te maken schept hij een soort van "nieuw volk", in feite zijn "REIZIGERS IN DE TIJD", waardoor hij op een sublieme manier de schakels tussen verleden en heden en toekomst tot leven brengt." (Rob Goswin)

"De beelden fixeren je aandacht, dwingen tot dialoog. Is het omwille van de materie? Zuivere klei beroerd en berookt door vuur. Oerelementen van de natuur. Is het omwille van de dynamiek, de beweging en de gebalde energie? Is het omwille van hun doordringende blik? Of is het omdat je geraakt wordt door de geest van de kunstenaar, een diepzinnige, steeds zoekende en gemeten persoonlijkheid?" (Fons De Bleser)

"De beelden van Van Craenenbroeck getuigen ook van vakmanschap. Er is dynamiek, het spel van grillige en meer trefzeker lijnen met grillige en meer trefzekere vlakken, van texturen en subtiele kleurnuances, het wonder van die eigenzinnige gasoven waarin hij zijn geesteskinderen ook letterlijk het vuur aan de schenen legt, er  is hun fraaie musculatuur wanneer ze zich blootgeven. Maar wat ze echt bezielt, daar heb je het raden naar. Zij blijven intrigeren." 

Johan Debruyne



Evolutie
Periode 1970 - 1975
Schilderwerk met surrealische inslag

Periode  1975  -  1980
Overgang naar ruimtelijk werk; een ‘zwerftocht’ langsheen diverse materialen (hout, steen, metaal, glas, klei, afval, …  kappen, boetseren, gieten, lassen, … figuratief en abstract). Meer en meer geraakt Patrick Van Craenenbroeck bezeten door de  materie ‘klei’.
De eerste keramische beelden ontstaan, eveneens met surrealistische uitstraling. Er volgt nu een periode van experimenteren met kleisoorten, glazuren, oxides en andere invloedrijke materialen en chemicaliën.

Periode  1980  -  1987
De surrealistische inslag verdwijnt en er komt slechts 1 figuur met  een specifieke uitstraling: verkrampt, opgelapt, gespannen, getormenteerd, verscheurd.Bij deze werken gebruikte Patrick  Van Craenenbroeck hoofdzakelijk rode klei met witte glazuur. Niet de kleur is belangrijk, maar wel de vorm, de textuur en de expressie.

Deze werken inspireerden Charles Ducal reeds voor het schrijven van poëzie.

Op het einde van deze periode gaat de kunstenaar op experimentele zoektocht om de klei te verwerken met andere materialen: hout, metaal, glas, zand, …Hieruit ontstaat uiteindelijk het ‘Levend Beeldhouwwerk’ een keramisch beeld in de natuur, rond een levende boom; een gevecht (of dialoog?) tussen menselijke creatie en natuur, en waarvan de verdere evolutie  en het eindresultaat onvoorspelbaar is.

Periode  1987  -  1990 
De bouw van zijn eigen gasoven brengt een plotse en grote omwenteling met zich mee: terug naar de oerkracht van de materie. Vuur, rook en kleisoorten spelen hun eigen rol. Het glazuur verdwijnt.

De figuren zijn ook niet meer ‘verscheurd’. De getormenteerde wezens maken plaats voor strenge aristocratische (mythologische) figuren, met  een ziel.  Deze eerste figuren zijn ook niet zo ruimtelijk, maar eerder vlak.

Periode  1990  -  1994 
De beelden worden opnieuw ruimtelijker; elk werk is een gevecht tegen de zwaartekracht; we zien een enorme dynamiek en voelen bij ieder beeld een gebalde ingehouden kracht.

De individuele figuren worden dierlijk, agressief, sluipend, gevaarlijk: “De mens, hoe beschaafd hij ook mag zijn, blijft een dier. Als hij zijjn masker afrukt komt het ‘dier-zijn’ te voorschijn . Dan vertrapt hij alle menselijke waarden en gaat hij over lijken om zijn doel te bereiken”.
Er ontstaan monumentale en levensgrote beelden.

De aanwezigheid van vuur en rook wordt steeds meer en meer voelbaar in ieder werk; je voelt als het ware de verschroeide aarde.

Periode  1994  -  1996
De expressiekracht en de beweging blijven, maar er ontstaat een dualiteit in zijn werk: enerzijds verschijnt het mystieke door de gesluierde figuur, die als het ware het zwijgen wordt opgelegd of geblinddoekt wordt. Anderzijds zien we een figuur die het uitschreeiwt, die de oerkreet verkondigt.

 Het individu verenigt zich, tot een groep; de figuren worden ‘leiders’ (het beeld  “Hij… en zijn volgelingen”  is een allusie op het blindelings volgen van een ideologie, een religie.

Periode   1996 - 1998
Meerdere kunstenaars worden geïnspireerd door de expressiekracht van de beelden van Patrick Van Craenenbroeck en geven hun impressies weer langs hun eigen medium. Het wordt een artistieke kruisbestuiving  dat resulteert in een multimedia-project “Een scheur in de tijd”.  *

De vrouwenfiguur doet haar intrede .

Periode  1998 - 2000
Het alternatieve project “Koppelingen” (een artistieke samenwerking met een  kunstenaar met een verstandelijke handicap) groeit uit tot een verrassend resultaat.

Dit is ook de periode van de monumentale bronzen beelden op openbare plaatsen. Ondanks het andere materiaal en het opgelegde thema van de opdrachtgevers blijven stijl, expressie en materiebewerking behouden.

Er volgen tentoonstellingen in Amsterdam, Parijs en Arnhem.
 
Periode vanaf 2001 - 2004
Een relatief korte periode van produktieve rust. Nieuwe emoties beginnen te groeien. Er wordt veel getekend en geschetst. Een nieuw volk komt te voorschijn: zwart geblakerd door het vuur, meer soberheid in het gewaad. Men merkt een dualiteit in spanning en ontspanning waardoor de beelden een meer meditatieve indruk geven maar in wezen wordt de innerlijke energie nog krachtiger uitgedrukt.

Wie zijn zij? We kennen ze niet, maar ze lijken ons zo vertrouwd.

Periode 2005 - ...
Een confrontatie met tijd, ruimte en historiek wordt een uitdaging en krijgt meer en meer vorm in een toekomstig project aan de ruïnes van de abdij van Affligem. Het oeuvre is rijp om te bundelen in een monografie.

Exposities

1999
Kortrijk - Brussel - Knokke - Amsterdam (De Brakke Grond) - Antwerpen (Het Bourlahuis) - Seraing (abdij val St.-Lambert)

2000
Liedekerke - Vilvoorde - Parijs - Arnhem - Parijs
2001: Ternat (cc De Ploter) - Vilvoorde - Oostende

2002
Buggenhout - Tervuren - Achel - Arnhem- Koekelare - Vlassenbroek - Gent - Vollezele

2003
Diksmuide (Ten Vrede) - Leuven - Oud Heverlee (Kunst op Water) - Liedekerke  - Watou 

2004
Aalst (Belfortcrypte) - Kortemark - Vilvoorde (klooster) - Staden (Galerie Ten Negen Brugge) - Gent 'Lineart'

2005
Kapelle-op-den-Bos ('De Oude Pastorie') - Oostende (Stedelijk museum) -         Dendermonde (Kunstreflecties op de Dender) - Gent 'Lineart' - Brussel (hoofdzetel Landbouwkrediet)

2006
Oostende (galerie 'Peperbusse') - Affligem (ruïne van de abdij) -  Nl. galerie 'De Beeldenstorm' - Bosschenhoofd      


Prijzen en onderscheidingen:

1ste prijs voor Beeldende Kunst Affligem '86
Selectie bij "Mark Macke-prijs" '85 en '87
Selectie bij "Prijs voor Plastische Kunsten Ninove" '86
Laureaat bij Nationale Beeldhouwwedstrijd "August Vermeylenfonds" '86
Selectie bij Internationale Keramiekwedstrijd Faenza (Italië) '86
1ste prijs voor Ruimtelijk Werk - Haacht '86
Selectie bij "Prijs van de Provincie Brabant" '87
Bronzen medaille in Nationale Beeldhouwwedstrijd '89
Zilveren medaille in nationale Beeldhouwwedstrijd - Oostende'90
Selectie en deelname aan "Biënnale van Malta" '97
Cultuurprijs '98 van de gemeente Affligem
Laureaat beeldhouwwedstrijd "Driekoningen - Denderhoutem 1998
Laureaat beeldhouwwedstrijd Dikken Van Pamel - Roosdaal- 1999
Laureaat beeldhouwwedstrijd Cultureel Centrum Affligem
Gouden medaille in nationale Beeldhouwwedstrijd Vermeylenfonds 2001
Werken in privé-verzamelingen in binnen-en buitenland
Werk in "Museum voor Moderne Kunst" te Plovdiv (Bulgarije)


Projecten

Levend beeldhouwwerk (1987 - Affligem)
Een levensgroot keramisch beeld rond een groeiende boom. De onvoorspelbare vormverandering en het gevecht tussen menselijke creatie en natuur wordt een fascinerend proces.

Sporen van aarde  (1998 - Beauvoorde)
Een poëtische evocatie tijdens de poëziezomer van Beauvoorde met fotografie van Robert Vollekindt en voordracht door Ugo Prinsen 

Een Scheur in de Tijd  (1998 - Anderlecht)
Een multimedia project met dans, muziek, poëzie en fotografie rond de beelden van Patrick Van Craenenbroeck. Dans: Sarah Dewinter - Muziek: Gene Van den Ostende - Poëzie: Charles Ducal, Rob Goswin, Bert Lemmens, Robert Vollekindt - Fotgrafie: Robert Vollekindt -acteurs: Benny D'haeseleer, Lina Yosifidis, Ugo Prinsen,  Tuur Van den Brulle.

Koppelingen  (1999 Affligem/Torhout/Amsterdam)
Een maandelange samenwerking met Philemon Van den Brande, een getalenteerd beeldend kunstenaar met een verstandelijke handicap. Tentoonstelling in "De Brakke Grond" te Amsterdam.

Kunstpoort (2002 - Menen)
Een kruisbestuivend project tussen tieners, graffitikunstenaars, andersvaliden en beeldend kunstenaar Patrick Van Craenenbroeck.                                              Het resultaat: ren fantasierijke en kleurrijke vormgeving op muren  en garagepoorten. Lengte: 140 meter


Opdrachten

Beeld in de openluchtkapel te Teralfene 
Wandreliëf  in het administratief centrum te Koekelare 
Bronzen beeld op het marktplein te  Denderhoutem 
Beelden op het dak van het cultureel centrum te Affligem 
Monumentaal bronzen beeld aan de Dender te Roosdaal 
Beeldengroep in de voortuin van het bedrijf "Squisito" te Oostrozebeke
Dexia bank te Brussel 
Burelen Vlaams-Brabant te Leuven.
Verzamelaars, bedrijven, particulieren en organisaties.

De Beeldenstorm galerie beeldentuin - Patrick van Craenenbroeck

Patrick van Craenenbroeck
Beeld keramiek

De Beeldenstorm galerie beeldentuin - Patrick van Craenenbroeck

Patrick van Craenenbroeck
Beeld keramiek


De Beeldenstorm galerie beeldentuin - Patrick van Craenenbroeck

Patrick van Craenenbroeck
Beeld keramiek


De Beeldenstorm galerie beeldentuin - Patrick van Craenenbroeck

Patrick van Craenenbroeck
Beeld Brons


De Beeldenstorm galerie beeldentuin - Patrick van Craenenbroeck

Patrick van Craenenbroeck
Beeld keramiek


De Beeldenstorm galerie beeldentuin - Patrick van Craenenbroeck

Patrick van Craenenbroeck
Beeld keramiek
















De Beeldenstorm galerie beeldentuin - Patrick van Craenenbroeck

Patrick van Craenenbroeck
Beeld keramiek


De Beeldenstorm galerie beeldentuin - Patrick van Craenenbroeck

Patrick van Craenenbroeck
Beeld keramiek











De Beeldenstorm galerie beeldentuin - Patrick van Craenenbroeck




























partick van craenenbroeck - beelden in brons en keramiek - galerie de Beeldenstorm

Landgoed Maple Farm
De Beeldenstorm - Roosendaalsebaan 4
4744 SM Bosschenhoofd (Roosendaal) - Provincie Noordbrabant
Tel nr 0031 (0)165-340333 - email adres info@nvdbs.nl