Christien Dutoit
Mail voor nadere informatie
Haar werk bestaat voor het grootste deel uit keramiekbeelden maar ook het brons verovert zijn plaats in haar oeuvre .
Haar kleisculpturen stellen meestal bevreemdende figuren voor, menselijke wezens met een langgerekte vormgeving, die elkaar op diverse en verrassende manieren benaderen. Uit de pers:” Elk figuurtje is een ode aan innerlijk en bewust leven, een bevragen van diepte en diepgang,”      en: “ meestal wordt Christien geïnspireerd bij het zien van een houding of gebaar die haar aanspreken omdat ze een gemoedsgesteldheid uitdrukken die in haarzelf ook aanwezig is. Het gebonden zijn aan aardse beperkingen, onze onderlinge verbondenheid en het achterna lopen van onbereikbare doelen zijn onderwerpen die we terug zien komen in het werk van Chrisien.
Gevoel dat zij niet altijd in woorden kan vatten brengt zij tot uitdrukking in vlijmscherp geaccentueerde maar altijd individueel herkenbare beelden.”

Soms maakt ze gebruik van vervormingen of gooit ze normale verhoudingen dooreen om nog beter uitdrukking te kunnen geven aan wat ze voelde bij het aanzetten van het werk. De presentatie van de figuren speelt een grote rol bij de weergave van de inhoud en de compositie van het werk.
Ook de behandeling van de materie, klei of was, speelt mee in de vormgeving; is zelfs deel van de inspiratie.

Haar figuren lijken de wereld te bekijken met  een blik vol vragen alsof ze er teveel van vervreemd zijn. Ze zijn versteend in een afwachtende houding alsof ze de bewakers zijn van een wereld waar ze niet meer thuishoren.  De smalle gezichten, met de hoge jukbeenderen en lange fijne neus, waarin de geprononceerde emoties als versteend gebakken liggen, zijn de uiteindelijke weergave van het archetype. Er is een neiging om de materie tot nog meer uitgesproken ontwezenlijking om te vormen. De echte levende mens vervaagt tot een herinnering. Het gezicht in de beelden wordt een “ symbool” van de Mens .
Haar creaties roepen onveranderd een momentopname van wisselende gevoelens op. Daarom ook kan en wil zij er nooit in slagen die tijdsgebonden expressie in een identieke vormgeving te herhalen, zelfs niet in haar bronzen beelden die allemaal enige stukken zijn.
Christien, de geïnspireerde gevoelsvrouw, brengt op een virtuoze manier het streven naar emotioneel evenwicht en professionele perfectie in beeld .


Insperatie (christien aan het woord)

De klei zelf inspireert me als materiaal: het aanvoelen van de materie, de gewilligheid, plooibaarheid waarmee je vormen kunt "vormgeven" is al een onuitputtelijke bron van plezier.  Het is net of de dingen die ik wil maken al in de klei bestaan en je ze met enkele toverknepen laat tevoorschijn komen.  Je hoeft maar de gepaste bewegingen te doen en je bekomt wat je wou !
Met klei maak je ook de dingen ZELF, het zijn geen afbeeldingen ervan ! Voorbeeld een tekening van een mens is er een afbeelding van, een beeld is dat niet, het is een driedimensionale mens of althans wat voor mij op dat moment als mens moet doorgaan. Een beeld neemt ook een ruimte in, drie dimensies kans om met vormen een compositie in de leegte te scheppen.  Je hebt de beperkingen niet van een blad papier of van een schildersdoek, noch in de hoogte, noch in de breedte, noch in de diepte.

De mens in mij is ook een inspiratiebron.  Het is in feite de drijfkracht die me nooit rustig laat "vegeteren".  Als mens heb ik mijn problemen, mijn beperkingen, vreugdes, onvredes, verwachtingen, pijnen, tederheden, ... enz.   Ze woekeren dag en nacht en dwingen me telkens weer naar m'n atelier om daar vrede en orde te scheppen in die gevoelens, om ze weg te boetseren of om ze duidelijker te maken voor mezelf, "grijpbaarder" en begrijpelijker.  Soms zijn het meerdere gevoelens in één werk die aan bod komen; je kan trouwens een gevoel niet met één woord omschrijven, het is in feite meer een volledige toestand.  Op die manier gezien is boetseren voor mij m'n evenwicht zoeken.

De mens rond mij vormt op die manier ook een inspiratiebron, want je leeft samen mét mensen die je gevoelens mee bepalen.  Soms beeld ik me een toestand in van een andere persoon, of beter gezegd : ik geef m'n oordeel over hoe hij of zij zich voelt.

Bij mijn beelden zie ik de mensen rondom mij als composities in de ruimte, door hun houding, stand van armen, benen, hoofd en handen.  Bij mijn "groepen" hebben ze dan een relatie met elkaar qua compositie:  ze zijn dan een ritme, een herhaling met aandacht voor de diagonale, verticale of horizontale overheersende lijnen in de schikking.  Maar toch blijft dit niet beperkt tot een afbeelding van het "zichtbare".  Ook het "onzichtbare" probeer ik gestalte te geven:  dit is dan de onderliggende betekenis, de drijfkracht die me aanzette tot...


Stijl

Ik werk reeds meerdere jaren met klei.  De eerste beelden zijn qua stijl niet te vergelijken met wat ik nu maak; en wat ik nu maak zal waarschijnlijk verschillen van wat ik binnen 5, 10, 20 jaar zal maken.  Stijl is iets dat mee evolueert met je persoon en met je kundigheid. De typische lange gezichten zijn er niet in één dag gekomen maar stap voor stap, beeld na beeld, jaar na jaar.  Het waarom weet ik niet maar ik hou van dat gezicht, het is mijn archetype; ik hou van de fijne smalle opbouw, de enigszins uitpuilende ogen en het bolle voorhoofd, de geprononceerde jukbeenderen, de lange smalle neus en kin.  Ik neig ertoe om het allemaal nog meer uitgesproken te maken, nog langer, nog fijner... tot de vergelijking met een echte levende mens nog slechts een herinnering kan zijn.  Dit gezicht is dan een symbool geworden van een gezicht.  Zo is het in feite met gans het figuur, ze zijn symbolen en tezelfdertijd ook compositiematerialen; de slanke handen met de lange vingers vormen een uitdrukkingsmiddel, een accentueren van een "toestand", maar tezelfdertijd zijn ze een ritme in een compositie.  De decoraties (drapages e.d.) zijn ook op die manier bedoeld.


Techniek

Wat ik maak noemt men sculpturale keramiek.  Keramiek duidt op gebakken klei (± 1220?C).  Elk beeld is opgebouwd uit holle kleikokers die aan elkaar gewerkt zijn.  Dit moet zo omdat de beelden zouden barsten of kapot springen bij het bakken.  Ik gebruik witbakkende klei die ik bewerk met allerlei oxides en engobes om de beelden hun kleur te geven.  Ik heb een voorkeur voor blauwe accenten t.o.v. het warme beige en bruin van het beeld omdat het een prachtige combinatie vormt, meer een tegenstelling eigenlijk.  Het blauw verlevendigt ook de motieven die in de decoraties aanwezig zijn en geven meer ritme eraan.



Geboren te Kortrijk 1955

Studies

Sint Lucasinstituut Gent : A2 Plastische Kunsten
Regentaat Plastische Kunsten
Avondlessen keramiek in Sint Lucas Gent en Academie Harelbeke
Academie te Kortrijk en Zwevegem: naaktstudie.
Cursussen pottendraaien bij Anima Roos, Mariakerke
Lerares plastische opvoeding.


Individuele tentoonstellingen

Galeries Beukenhof, Kluisbergen
Galerij Es, Meulebeke,
Classic, Hallen Kortrijk,
Galerij Maribau, Antwerpen,
Generale Bank, Kortrijk,
Kunstbeurs Art Prom, Mechelen,
Kunst in de Welriekende dreef, Ingooigem
Lineart, Gent,
Galerij Different, Brugge,
Kreathor, Torhout,
Galerij Ultime Atome, Gent
Galerie Le Roc D’Art, Balâtre,
Kunst om te zien, Kasteel d’Artrijcke,
Wet(s)huis, Watou,
4 + 4, Watou
Galerij Pieter Breughel, Venlo (Nederland),
Galerij Le Roc D’Art, Charleroi
Galerie Maxal, Liège
Oude Kerk Vichte,
Kunstgalerij De Kroon Herk-de-Stad
Galerij Exelmans, Neeroeteren
Galerij Atmosfera, Kortrijk-Heule,
Galerie David Hocquet, Charleroi
Galerie Pax, Knokke,                                    Artmeeting (Galerie Artifex) Belfort Brugge
Galerie de la Madeleine, Brussel
Galerie Harmàgedon, Bellegem,
Beelden in Gees, Nederland
Galerie Artifex, Brugge
Galerie Collect-Art Amersfoort, Nederland
Galerie Weefhuis, Nuenen, Nederland
Galerie Paulette Bos, Den Haag / Arnhem, Nederland
Galerie Liehrmann, Liège


                   
Werken in bezit van Stad Harelbeke en Provincie West-Vlaanderen
Stimulansprijs van de Vernieuwing KREATHOR 1997

Laureaat Kunst Kijken Roeselare 1998
Selectie prijs voor beeldende kunsten  (keramiek) van de stad Harelbeke



Christien Dutoit - galerie de Beeldenstorm
Christien Dutoit
Beeld in brons



Christien Dutoit - galerie de Beeldenstorm
Christien Dutoit
Beeld in brons



Christien Dutoit - galerie de Beeldenstorm
Christien Dutoit
Beeld in keramiek



Christien Dutoit - galerie de Beeldenstorm
Christien Dutoit
Beeld in keramiek



Christien Dutoit - galerie de Beeldenstorm
Christien Dutoit
Beeld in keramiek



De Beeldenstorm galerie beeldentuin - Christien Dutoit
Christien Dutoit
Beeld in keramiek


De Beeldenstorm galerie beeldentuin - Christien Dutoit
Christien Dutoit
Beeld in keramiek


De Beeldenstorm galerie beeldentuin - Christien Dutoit
Christien Dutoit
Beeld in keramiek



De Beeldenstorm galerie beeldentuin - Christien Dutoit
Christien Dutoit
Beeld in keramiek



De Beeldenstorm galerie beeldentuin - Christien Dutoit
Christien Dutoit
Beeld in keramiek



De Beeldenstorm galerie beeldentuin - Christien Dutoit
Christien Dutoit
Beeld in keramiek


De Beeldenstorm galerie beeldentuin - Christien Dutoit
Christien Dutoit
Beeld in keramiek



De Beeldenstorm galerie beeldentuin - Christien Dutoit
Christien Dutoit
Beeld in keramiek



Landgoed Maple Farm
De Beeldenstorm - Roosendaalsebaan 4
4744 SM Bosschenhoofd (Roosendaal) - Provincie Noordbrabant
Tel nr 0031 (0)165-340333 - email adres NVDBS@freeler.nl