Herman van Nazareth (1941) | Mail voor nadere informatie |
Herman van Nazareth neemt een aparte plaats in op de internationale
kunstscene. Hij kreeg zijn opleiding aan de Koninklijke Academies van
Gent en Antwerpen, waar hij de schilder- en grafische kunsten onder de
knie kreeg.Op artistiek gebied was Herman Van Nazareth een laatbloeier,
maar hij is wel van alle markten thuis. In het begin der jaren zestig verbaasde de schilder-graficus menig kunstliefhebber met zijn expressionistische koppen, figuren en landschappen waar vooral koloriet en tonaliteit centraal stonden. Begin der jaren zeventig verwerkt hij die figuren in lyrische landschappen en wordt zijn kleurgebruik subtieler en milder. In Zuid-Afrika krijgt hij de smaak van het bronsgieten en het steenkappen te pakken. In 1965, aan de Michaelis School of Fine Art in Kaapstad, waagt hij zich met succes aan de beeldhouwkunst. Eerst met robuuste, expressionistische ruwe vormen en figuren, later met abstract-constructieve composities. Terug in België (1978) ontdekt hij de voldoening van het bewerken van ruwe, massieve marmer (1980-84), een materie welke hij met een aan de volmaaktheid grenzende techniek, een subtiel gevoel voor esthetiek en een onuitputtelijke verbeelding, weet te ontwikkelen tot een « nieuwe materie », eenvoudig, maar verruimend van vorm en geest. Plexiglas (1986-87) wordt de volgende uitdaging. Deze vernieuwende grondstof geeft aan zijn werk een bijkomende dimensie door de speling van het licht, de dieptewerking en de handelbaarheid van het materiaal. Sinds 1987 experimenteert hij met een totaal nieuw medium. Uit koper, ijzer en cortenstaal groeit een nieuwe monumentale,geometrische figuratie, eenvoudig van opbouw maar met een felle, overduidelijke signaalwaarde in het door een betonnen wegeninfrastuructuur gesatureerd landschap. Door het vormevenwicht, de duidelijke herkenbaarheid en de vakkundige afwerking is zijn monumentaal oeuvre als het ware uitgegroeid tot een kunstzinnig landmerk in de natuur. Naar het millennium toe grijpt hij terug naar de oervormen uit zijn beginperiode en gaan zijn beelden weer sterk aanleunen bij zijn geschilderd oeuvre. Gefascineerd door maskers en figuren gaat hij opnieuw boetseren en komt zijn liefde voor het brons terug. Dit resulteert in een reeks sublieme maskers en figuren met een merkwaardige patina, eenvoudig van vorm, maar abstract-expressionistisch van gedachtengoed. Herman Van Nazareth blijft -sinds al die jaren - een vaste internationale waarde met werk in openbaar bezit en diverse private collecties. Zijn inventiviteit en zijn doorzettingsvermogen zorgen ervoor dat zijn werk steeds vernieuwing breng en internationaal gegeerd blijft. Van 2002 tot 2005 is er een beeldenroute in Sint-Martens-Latem en in 2004 eert het Zuid-Afrikaanse Kaapstad hem met een retrospectieve van zijn totaaloeuvre. Beknopte voorstelling : Herman Van Nazareth, pseudoniem voor Herman Van Aerde, (° Evergem, 1936) schreef zich in aan de Koninklijke Academies van Gent en Antwerpen waar hij de schilder- en grafische kunsten onder de knie kreeg. Begin de jaren ’60 vestigt Herman Van Nazareth zich in Kaapstad. Hij neemt als beeldend kunstenaar een unieke plaats in, in de Zuid-Afrikaanse kunstwereld. Door zijn thematiek, een protest tegen ontmenselijking, wordt hij beschouwd als een voorloper van het humanitaire engagement. Hij was eveneens de vernieuwer van de Zuid-Afrikaanse kunst en de eerste protestkunstenaar in Zuid-Afrika. Zowel zijn schilderijen als zijn beeldhouwwerken zijn zeer geladen en worden gekenmerkt door verbittering en rebellie tegen elke vorm van machtsmisbruik, corruptie en onverdraagzaamheid. Zijn beelden zijn ruw gevormde figuren, gereduceerd tot de voornaamste vormen en lijnen. Het ontbreken van een gelaat, verwijzend naar de dehumanisatie, is hierbij opvallend. De figuratie die door Herman Van Nazareth reeds in de jaren ’60 werd toegepast gaat de schildersvisie van figuren zoals Marlène Dumas uit Zuid-Afrika vooraf. Zijn werk treft men aan in tal van vooraanstaande nationale en internationale collecties. Studie 1962-1962 Studies Koninklijke Academie Gent 1963-1964 Studies Koninklijke Academie Antwerpen 1964 Privé-leerling van Floris Jespers 1965-1967 Michaelis School of Fine Arts, Universiteit Kaapstad Verzamelingen Werk in het bezit van de Belgische Staat en de Vlaamse Gemeenschap Vlaams Parlement Nationale Bank van België Gemeentekrediet van België Museum van Deinze & Leiestreek Stad Deinze Universiteit Gent Universiteit Leuven Oost-Vlaanderen, Domain Puyenbroeck, Wachtebeke Verzameling van de provincie Oost-Vlaanderen Electrabel, Langerbrugge Hallen, Kortrijk, Sint-Martens-Latem Iziko Museum of Cape Town : Art Collection, Kaapstad William Humphreys Art Gallery, Kimberley, Zuid-Afrika Nelson Mandela Metropolitan Art Museum, Port Elizabeth, Zuid-Afrika Universiteit Pretoria, Zuid-Afrika Universiteit Witwatersrand, Johannesburg, Zuid-Afrika Universiteit West-Cape, Kaapstad, Zuid-Afrika Universiteit UCT Kaapstad, Zuid-Afrika Pretoriase Kunsmuseum/Pretoria Art Museum, Pretoria, Zuid-Afrika Federaie Volksbelegging, Zuid-Afrika Municipale art collection Sandton, Zuid-Afrika Sanlam Collection, Zuid-Afrika Prijzen 1962 : Prijs Emiel Borst, Academie Gent 1966 : Onderscheiding South-African Art Today, Durban 1967 : Prijs van het Kaapse Salon, Kaapstad 1972 : Speciale prijs van de Kon. Academie voor Schone Kunsten, Antwerpen in de Campoprijs 1973 : Bronzen medaille Europaprijs voor schilderkunst, Oostende 1974 : Anto Carte Prijs, Paleis voor Schone Kunsten, Brussel |
Herman van Nazareth Bronzen beelden Herman van Nazareth Bronzen beelden Herman van Nazareth Bronzen beelden Herman van Nazareth Bronzen beelden Herman van Nazareth Bronzen beelden Herman van Nazareth Bronzen beelden Herman van Nazareth Bronzen beelden |