Patrick Vermeiren
De kunstenaar

Geboren te Antwerpen, België in 1967 heeft Patrick Vermeiren zijn jeugd doorgebracht in de Seefhoek. Zijn plastische opvoeding heeft hij gekregen aan het Stedelijk Instituut voor Sierkunst en Ambachten te Antwerpen. Hier volgde hij de afdeling plastische kunsten, grafische vormgeving en sculptuur. Vanaf zijn prille jeugd kon hij zich uren bezighouden met tekenen. Als beeldhouwer is hij een autodidact de ''pur sang''. Met tentoonstellingen in België, Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk heeft hij de erkenning en waardering gekregen die het hoogstaand artistiek oeuvre onderstrepen.

Het werk
De vormgeving in zijn fantasierijke beelden openen voor de kijker een droomwereld waarin Patrick Vermeiren, als gedreven kunstenaar en zoekend naar de perfectie, erin slaagt zijn impressies beeldend te vertalen. Elk onderwerp geeft op een scherpzinnige en mysterieuze wijze uiting van zijn intense verbondenheid met het gegeven. Fascinerende sculpturen, die als fijnbesnaarde silhouetten oprijzen, krijgen onder zijn handen de serene weergave van een frisse, ranke en beeldschone figuur. De kunstenaar weet de spanbogen over de hele opbouw aan te houden, zodat het geheel van de compositie gedragen wordt door de kracht van zijn technische vaardigheid. Inhoudelijk hoeft men niet te zoeken naar oorsprong of begin. Zijn mystieke beeldtaal, opgefrist met aspecten uit de Oosterse filosofie, maken dat zijn sculpturen onze aandacht opeisen. De mysterieuze uitstraling van deze bronzen beelden blijft op het netvlies kleven en nodigt meteen de kijker uit tot een verrijkend dialoog. Zoals in het sculptuur ''Try whistling this'', met zijn slanke lichaamsbouw en ietwat uitdagende houding, zijn het de handen die het verhaal inhoudelijk versterken en als visie bepalend overkomt.

Patrick is een gemotiveerd en gedreven beeldhouwer die zijn beelden de inhoudelijke humane en spirituele verbondenheid met de mens weergeeft. Soms is hij dermate aangegrepen door een voorval of strekking in de maatschappij, dat hij dit op ironische wijze in een beeld vertaalt. Op gevoelsmatige wijze boetseert hij een sculptuur, geeft duiding van wat hem heeft geraakt en slaagt erin om met een oogstrelende vormschoonheid, ritmisch en harmonisch van opbouw, zijn gedachtengoed over te brengen. Als kunstenaar heeft hij oog voor de klassieke schoonheid van het menselijk lichaam, zowel vrouw als man weet hij met hun karakteristieke en karakteriÎle eigenschappen in beeld te zetten. Tevens houdt hij ervan om met enkele attributen en op een ietwat theatrale wijze het geheel van het sculptuur zijn intieme boodschap mee te geven. Dit stilistische oeuvre, verwant aan het realisme maar inhoudelijk gedragen door de beweging en de lyrische geladenheid, geven zijn persoonlijke kijk op de mens, cultuur en maatschappij weer. In de ''Centaur van de laatste nacht'' neemt hij de kijker op sleeptouw door via een beheerste maar dwingende beeldvorming, zijn liefde voor mens en dier te vereeuwigen en uit te dragen. Intuïtief en spontaan weet hij met een fijngevoelige symboliek een gevoelsgeladen uitstraling aan elk sculptuur te geven. Gesensibiliseerd door deze getalenteerde schepper van artistieke en esthetische schoonheid, hopen wij dat hij ons mag blijven bekoren en niet minder beroeren.
Fons De Bleser - 2004


De kritiek
''Zijn opleiding was een confrontatie met het zoeken naar lineaire oplossingen van gestelde problemen. In het Instituut voor Sierkunsten werd de grafische vorming echter als een keurslijf ervaren. Hij gaat op zoek en door zelfstudie komt hij tot de beeldhouwkunst.

Zijn figuratieve beelden, meestal menselijke figuren, bezitten ondanks het gereduceerde formaat een grote présence. Hij is duidelijk op zoek naar de essentie van de menselijke figuur. Hij focust zijn aandacht op de uitstraling en de houding, zoals in ''Jeremiade'' en zeker in ''Nemesis'', een vrouw met een lendedoek. Het uitgestrekte lichaam dat refereert aan een houding uit de gotische middeleeuwen drukt sierlijke statigheid uit. Een tuniek met opmerkelijke fadings onthullen scherpe plooien, net zoals beelden uit de Romaanse tijd. Het hoofd wordt omspannen door een eenvoudige maanschijf.

Vermeiren verheerlijkt figuren die behoren tot een andere wereld dan de alledaagse. Ze evoceren zowel betovering als afstandelijkheid op. Dit betekent evenwel niet dat ze religieus zouden zijn. Bij Patrick Vermeiren bestaat er duidelijk het verlangen een vernieuwde aansluiting te vinden bij de klassieke Europese kunst. Dit vereist vakmanschap en daar is hij meer dan alleen zoeker, maar tevens minutieus uitvoerder. Kiest hij daarom voor de associatie met het classicisme of omarmde hij daarom de romantiek?

Voor aansluiting met het classisisme pleit zijn ernst ook in de realisatie en afwerking.

Hij boetseert beelden in was. Bij de bronsgieter worden de gietkanalen bevestigd. Rondom dit beeld in was (met gietkanalen) wordt een vuurbestendige materie aangebracht en op hoge temperatuur uitgestookt. Het origineel wassen beeld gaat aldus verloren en de negatieve vorm blijft om daarop volgegoten te worden met brons. Als het beeld bijgewerkt is en ontdaan van de gietkanalen kan het gekleurd worden met een patine. Patrick Vermeiren staat zelf in voor deze delicate handeling. Gelukkig, want hij heeft een aangeboren gevoel om zijn beelden in de juiste toonaard te zetten. Zelfs jute krijgt een transparantie en warmte.

Ook de presentatie van elk beeld wordt onderworpen aan een studie en straalt respect uit voor de toeschouwer.

Deze jonge beeldhouwer's (20 V 1967) inzet en zijn geestdrift - met de nodige introspectie - stralen zijn enthousiasme uit wat vertaald wordt in onder meer zijn ''Modern Crusader''.
Jan Stalmans - September 2001


''De veelbelovende Belgische kunstenaar, Patrick Vermeiren (1967) vertaalt klassieke thema's op zeer eigen wijze in Brons. Menselijke figuren worden veelal op fantasierijke en theatrale wijze uitgebeeld. Enige symboliek en een duidelijke referentie naar het verre verleden is dan ook tastbaar aanwezig in zijn werk.'' Galerie Maya Wildevuur, Hooghalen, Nederland 2001

''Vormelijke elegantie, ritme en een eigenzinnige en ietwat gedurfde beeldtaal kenmerken dit verrassende oeuvre.
'' Hugo Brutin, Arts-Antiques-Auctions, September 2002


Exposities

1998
Young Art Collectors; Het Oude Badhuis, Antwerpen
Rivierenhof; Deurne
Culturele Centrale Reynaert; Nieuwkerken-Waas
 
1999
Galerij Lorenzo; Deurne
Culturele Centrale Reynaert; Nieuwkerken-Waas
 
2000
Young Art Collectors; Galerij Venus van Milo, Hoboken
Galerie Utrecht; Utrecht, Nederland
Galerij Crearte; Schilde
Culturele Centrale Reynaert; Nieuwkerken-Waas
 
2001
Triënnale van de beeldhouwkunst Campo & Campo; Berchem, Antwerpen
Kunstgalerij Pro-Art; Lier
Culturele Centrale Reynaert; Nieuwkerken-Waas
Galerie Maya Wildevuur; Hooghalen, Nederland
Pantheon Gallery; Knokke-Zoute
Arte.On Gallery; Knokke-Zoute
Kunstbeurs Classic; Kortrijk
Kunstbeurs Lineart; Gent (met bronsgieterij Art Casting)
 
2002
Blackheath Gallery; Londen, V.K.
Absolute Art Gallery; Knokke-Zoute
Galerie Maya Wildevuur; Hooghalen, Nederland
Leonhard’s Fine Arts Gallery; Brasschaat
Galerie Reinshagen; Bad Oeynhausen, Duitsland
Kunstbeurs Lineart; Gent (met Absolute Art Gallery)
 
2003
Absolute Art Gallery; Knokke-Zoute & Brugge
Leonhard’s Fine Arts Gallery; Brasschaat
Galerie Maya Wildevuur; Hooghalen, Nederland
Blackheath Gallery; Londen, V.K.
Culinart 2003; Rotary Sint-Jan-In-Eremo, Krekenland
Galerie Mark Peet Visser; Heusden a/d Maas, Nederland
Art Fair Autotron; Rosmalen, Nederland
Art Gallery Artifex; Brugge
Kunstbeurs Lineart; Gent (met Art Gallery Artifex)

2004
Art Gallery Artifex; Brugge
Triënnale van de beeldhouwkunst; Campo & Campo - Berchem, Antwerpen
Sango Art Gallery International; Leuven
Galerie Mark Peet Visser; Heusden a/d Maas, Nederland
Galerie Maya Wildevuur; Hooghalen, Nederland
Holland Art Fair; Den Haag, Nederland (met Galerie Mark Peet Visser)
Kunstbeurs Lineart; Gent (met Art Gallery Artifex)
 
2005
Ontwerp en realisatie van trofee voor 29e Memorial Ivo Van Damme, Brussel
Art Gallery Artifex; Brugge
Blackheath Gallery; Londen, V.K.
Galerie Maya Wildevuur; Hooghalen, Nederland
Art Gallery Mark Peet Visser; Heusden a/d Maas, Nederland
Holland Art Fair; Den Haag (met Gallery Mark Peet Visser)
Kunstbeurs Lineart; Gent (met Art Gallery Artifex)
 
2006
Kunst & Antieksalon Primavera - Expo- & Congrescentrum Rotterdam, Nederland
(met Galerie des Beaux Arts)
Antwerp Art & Antiques Fair * Antwerp Expo (met Galerie des Beaux Arts)
Autotron Rosmalen - Rosmalen, Nederland (met Galerie De Beeldenstorm)
Art Gallery Artifex - Brugge
De Beeldenstorm - Bosschenhoofd
Galerie Maya Wildevuur * Hooghalen, Nederland
Galerie Des Beaux Arts * Heeze, Nederland
Galerie Mark Peet Visser * Heusden a/d Maas, Nederland
Galerie Fardel * Le Touquet, Frankrijk
Galerie Honingen * Gouda, Nederland
Galerie Van Campen & Rochtus * Antwerpen
Lineart - Gent met de Beeldenstorm Nederland

2007
Kunst & Antieksalon Primavera - Expo- & Congrescentrum Rotterdam, Nederland
Art Gallery Artifex - Brugge
De Beeldenstorm - Bosschenhoofd
Galerie Maya Wildevuur * Hooghalen, Nederland
Kunst op de Brink (Art Laren) met de Beeldenstorm
Lineart - Gent eigen stand in het kader van Belgium Calling met de Beeldenstorm Nederland



De Beeldenstorm galerie beeldentuin - Patrick Vermeiren 1

De Beeldenstorm galerie beeldentuin - Patrick Vermeiren 1

De Beeldenstorm galerie beeldentuin - Patrick Vermeiren 1

De Beeldenstorm galerie beeldentuin - Patrick Vermeiren 1

De Beeldenstorm galerie beeldentuin - Patrick Vermeiren 1

De Beeldenstorm galerie beeldentuin - Patrick Vermeiren 1

De Beeldenstorm galerie beeldentuin - Patrick Vermeiren 1

De Beeldenstorm galerie beeldentuin - Patrick Vermeiren 1

De Beeldenstorm galerie beeldentuin - Patrick Vermeiren 1

De Beeldenstorm galerie beeldentuin - Patrick Vermeiren 1

De Beeldenstorm galerie beeldentuin - Patrick Vermeiren 1

De Beeldenstorm galerie beeldentuin - Patrick Vermeiren 1

























Landgoed Maple Farm
De Beeldenstorm - Roosendaalsebaan 4
4744 SM Bosschenhoofd (Roosendaal) - Provincie Noordbrabant
Tel nr 0031 (0)165-340333 - email adres NVDBS@freeler.nl