Marc Mylemans | |
KUNSTKRITIEK - F. BOENDERS Kunstcriticus, auteur, Lid Van de Koninklijke Academie van Wetenschapen en Kunsten. In Mylemans' landschappen aardt de hemel. Het paradijs is voor de duur van een schilderij neergedaald op doek. Het toont zich in aaneengekoekte verfklodders, opeengehoopte geligheid, uiteenspattend rood en hevig blauw. Mylemans' maximalistische, jubelende aanpak van verf, penseelvoering en kleurintensiteit zorgt voor eerbied voor, en voortbestaan van, het geheim. Wat er precies in het landschap te zien valt, zien we juist niet. We zien de natuur in haar sterkst gesynthetiseerde gestalte. Wat we zien is de herinnering aan een zien, de worsteling met een herinnering of een reeks herinneringen. Mylemans bootst de natuur niet na, hij versluiert haar zintuiglijk waarneembare en herkenbare gestalte met lagen verfmaterie. Hij voert haar dronken met louter kleuren, verheerlijkt haar tot lichtend symbool. Van Claus steekt hij de snelle-verftoetsentechniek op, alsook de werkwijze om felle halen kleur dicht naast elkaar op het doek aan te brengen. Mylemans voegt er evenwel flink pasteuze verflagen aan toe. Net als in het oeuvre van de oudere Monet is bij hem alles kleur en regeert er het vegetatieve leven. Dankzij die samengeperste, doorknede verfplastiek kan Mylemans zijn doeken zoveel afgrondelijke diepte geven. Talrijke zorgvuldige overschilderingen zorgen voor de rest. Anderzijds verlaat Mylemans de realistische vormen en de topografische precisie. Want het is Mylemans niet begonnen om erkenbaarheid, wel om het bereiken van een wegende, onscherpe en gesluierde maar tegelijk intense sfeer. In Mylemans werk wordt plaats gemaakt voor een problematische, wat broeierige intensiteit, die dan waarschijnlijk toch zijn (en onze) tijdgeest verraadt. Want nooit stonden natuur en landschap zo ver af van 's mensen dagelijkse leefwereld als vandaag. Mylemans blikt in zijn landschappen dan ook niet terug een geconstrueerde paradijs waarin mensen, dieren en landschappen in symbiose leven. Wars van picturale leugens snijdt hij liever mens en dier mens en dier weg om het solitaire landschap te verheerlijken, tot symbool te verheffen. Mylemans' landschappen beogen zuivere schilderkunst. Ze ontkennen de werkelijkheid niet maar ze vertolken vooral het gevoel dat de waargenomen natuur bij de schilder teweegbrengt. Voor hem staat landschap niet model. Het bestaat als picturale aanleiding, als voorwendsel om een schilderij te maken. Contrasten tussen de densiteit van de uitbundige kleurenweelde en de lokkende leegte van het kraterachtige gat dat gaapt in exuberant gebladerte. Extase en ingetogenheid. Volheid en leegte. Nergens een mens te bespeuren. Maar diens afwezigheid roept allesbehalve een wildernis op. Het geweld van de verf - opgestuwde, verharde strepen en klonters - contrasteert met het harmonieuze coloriet. Boomstammen, allesbehalve kaal maar juist zwanger van dicht gebladerte, zigzaggen de lucht in. De weg loopt niet recht, hij boort door de bodem. Alsof hij de aarde kwetst in haar (gedroomde) oorspronkelijke gaafheid. Ja, ook de wegen in Mylemans' landschappen schieten uiteindelijk tekort. Ze leiden ergens heen en binnen - maar waar precies blijft onduidelijk. Ze geven hun geheime bestemming niet prijs. Daardoor stellen ze de makkelijke, zelfgenoegzame kijker teleur en wakkeren ze juist het verlangen van de ontvankelijke, op contemplatie en initiatie afgestemde beschouwer aan. FRANS BOENDERS Exposities 2006 Lineart - Gent De Beeldenstorm - Nederland Salzburg Art Fair – Oostenrijk Galerij Gaudi - Madrid 2005 Tentoonstelling Galerij Charles Pauwels Zoersel Tentoonstelling Galerij Deurlica Sint-Martens-Latem Tentoonstelling Kasteel Van Schoten 2004 Kunstbeurs Art Event - Bouwcentrum te Antwerpen Tentoonstelling Galerij Hof te Puttens te Lede Tentoonstelling galerij Lewis Guy - Den Haag - Nederland Permanentie galerij Van Eyck te Rotterdam - Nederland Groepstentoonstelling Galerij De Markgraaf - Kalmthout Groepstentoonstelling Galerij Staf Schoeters - Brasschaat Permanentie Art Gallery Maurice Vrolijk te Dordrecht - Nederland 2003 Tentoonstelling Galerij Van Eyck te Rotterdam - Nederland Permanentie Art Gallery Maurice Vrolijk te Dordrecht - Nederland Groepstentoonstelling Galerij Venus van Milo te Hoboken Kunstbeurs Holland Art Fair in het Nederlands Congres Centrum Den Haag met Galerij Yantar – Frankrijk - Nederland Tentoonstelling Blackheath Gallery te Londen – G.B. Zomersalon Art Gallery Maurice Vrolijk te Dordrecht- Nederland Tentoonstelling Galerij Van Eyck Rotterdam Kunstbeurs Art Fair Leiden - Nederland Tentoonstelling Galerij Nicolaas te Aarschot Tentoonstelling Galerij Staf Schoeters te Brasschaat Wintersalon galerij Campo & Campo te Antwerpen 2002 Tentoonstelling Galerij Van Eyck te Rotterdam Groepstentoonstelling met Galerij Pro Art te Nice - Frankrijk Tentoonstelling Lanart te Lichtaart Kunstbeurs Art Event - Bouwcentrum te Antwerpen 2001 Tentoonstelling Galerij Hof te Puttens te Lede Tentoonstelling Ergani Art Gallery te Schoten Tentoonstelling Galerij Pro Art te Lier Groepstentoonstelling met Galerij Pro Art te Munchen - Duitsland Permanentie Galerij Arte.on te Knokke-Zoute Ambiance week-end te Brasschaat Kunstbeurs Classic VIII te Kortrijk, Galerij Arte.on te Knokke Kunstbeurs Libr’art te Libramont Tentoonstelling Cultureel Centrum Brasschaat Najaarstentoonstelling Galerij Campo & Campo te Antwerpen Tentoonstelling C. C. Brasschaat |
Marc Mylemans schilderij - olie op doek Marc Mylemans schilderij - olie op doek Marc Mylemans schilderij - olie op doek Marc Mylemans schilderij - olie op doek Marc Mylemans schilderij - olie op doek Marc Mylemans schilderij - olie op doek Marc Mylemans schilderij - olie op doek Marc Mylemans schilderij - olie op doek Marc Mylemans schilderij - olie op doek |
Marc Mylemans - olie op doek
Marc Mylemans - olie op doek